måndag 16 april 2018

Överdos Pasta Pizza Glass Öl & Vin i dagarna tre - Receptet för en formtopp?

Ja jag undrar om jag knäckt koden? Hittat receptet till den heliga graal? Hur man skapar en formtopp? Vi hade en suverän långhelg i Rom hela familjen och firade att Kajsa fyllt 50. Alla fantastiska sevärdheter med tre timmars guidade turer i Vatikanstaten respektive Colloseum & Forum Romanum i bästa väder. På fredagkvällen var det Saras life high moment med Lana Del Rey. Vi andra njöt nästan lika mycket som Sara. Lana är ett superproffs med grymma låtar och otroligt stark röst hela vägen även live. I Rom blir det naturligt också mycket matfokus och trots 1.5 mil promenad per dag nådde jag nog ett bra kaloriöverskott av duktiga mängder Pasta Pizza Glass Öl & Vin.


Ok my love❤️ So now you also turned 50 but we’re doing alright so far dont you think? And these three girls above we did more than ok❤️❤️❤️


När vi kom hem igår på seneftermiddagen tänkte jag rulla ut lite mat och dryck framför den spännande upplösningen på Amstel Gold Race (på tal om öl:-). Satte mig på Wattbiken och kände trots en allmän trötthet efter flyg och galet mycket promenerande att det fanns grym styrka i cykelbenen och även runt 250 w så gick pulsen knappt över 120. La om planen och tänkte att jag måste passa på att testa något hårdare ansträngning och trampade 30 jämna minuter med 305 w snitt 4.1 w/kg för att se vad pulsen slutade på. Aldrig tidigare har den belastningen känts så lätt, inspirerad också av den fina avslutningen av dansken Valgren på Amstel. Vilken stjärna han blivit i år. Snittpulsen blev 144 och slutpuls 148 (86%) så en toppenkänsla som glädjande blev ännu bättre idag på hempendlingen. Jag tog av skärmarna på min nya härliga Trek Boone 7 disc och den redan lätta snabba CX:en kändes som den snabbaste racern. 

Bara flög hem i lite lätt motvind med 34 snitt utan att bli så trött. Är mycket sällan över 30 snitt på den annars ganska långsamma sträckan från stan över Haga Norra Järva och Silverdal hem till Sollentuna / Landsnora. Men det var som benen bara ville gå på igen igen och igen med blixtsnabb återhämtning och stark känsla. På de senaste 6-7 åren med mycket cykelträning har jag bara upplevt en liknande känsla vid max en handfull gånger. Det är så underbart när det sker. Som en riktig Runners High med adrenalin och vällust som sprutar ur benen istället för mjölksyra. Så vad är koden till formtopp då?

Ja som jag skrev i rubriken obscena mängder italienska onyttiga delikatesser. Det är inte svårare än så åk till Rom och frossa som de gamla kejsarna Augustus Caesar & Nero:-) Tittar jag lite mer "på riktigt" och med fågelperspektiv (om än inte 2000 årigt) är förklaringen kanske den här? Många års kontinuerlig träning med stark allmänhälsa utan sjukdomar och med bra kost / nutrition i kombination med en låg till måttlig stress nivå mentalt och en starkt positiv livstillvaro i en (för det mesta, jag lever ju ändå med 4 tjejer:-) harmonisk familj. För en peak form just idag så säger Strava Fitness Curve att jag nu är på plussiffror efter Mallorca lägret men bara med +1. Så inte formtoppad enligt Stravas algoritm men  "alla vägar bär ju till Rom" som man säger och enligt min egen väg tror jag det nu blivit runt peak power med kombinationen mycket aerobisk basträning i vinter följt av ett 14 dagar på raken periodiserat HIIT block enligt det VO 2 max Booster program jag skrivit om tidigare här. Blev klar med det 5 dagar innan Mallorca lägret där varierad naturlig cykling dryga 80 mil på en vecka tog vid. Några dagars vila sedan ett stenhårt Smacktempo lopp i onsdags och sen ny helvila tre dagar (har bara vilat tre heldagar i samband med sjukhusvistelser de senaste tre åren) plus kolhydratladdning i Italien. Där är mitt recept för formtopp. 

Vi får se om det sitter i till imorgon då är det nämligen tävlingsdags igen med kort halvtimmes GP på den roliga motorbanan Arlanda Test Track 2.3 km "gokart" bana. Vi blir nog en handfull CRT cyklister som kör i A klass i konkurrens med många av regionens bästa elitcyklister. Blir jäkligt kul att köra med mina nya lagkompisar för första gången i race. Målen blir säkert högt ställda imorgon för teamet och med Ljungberg, De Jager, Kuhl, Drakenward och undertecknad på startlinjen tror jag det finns goda möjligheter till bra lopp för flera av oss trots att 4 av oss är klart över 50. Jag har lite förvånande fortfarande KOM på varvet sedan elitrace 2014 då jag kom 6:a och cyklade mot bl.a Jonas Ahlstrand som vann spurten lätt den gången. Vi får väl se om det står sig över morgondagen? Upploppet är bra långt och jag har brunnit upp på slutet några gånger efter att spurtat max lite för tidigt. Blir spännande att se hur vi kan disponera taktiken och lagets krafter imorgon. Allt går och går det inte så går det ändå - Kom ihåg det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar