lördag 21 april 2018

Inget Markimrace ingen Vätternträning men rekordsnabba 6 mil hem från Smidö

Idag var det två kul cykelträningar att välja på. Dels träningsrace på klassiska Markimbanan och sen Vätternträning med SUB 7 gruppen SAP Stockholm Allied Powers. Men av dessa bidde ingenting för vi hade allmänt arbete ute på härliga Smidö. Så istället för snabbcykling blev det elda ris & småträd, utrota myrstack med lut (intressant experiment) följt av korvgrillning och en timme i solen på altan.

Sen var jag redo för hårdkörning hem vanliga vägen över Sigtuna. Hade tagit med cykel i bilen i morse och såg på flaggan att det var ganska hygglig nordvästlig vind vilket ger fördel från Bro till Sollentuna så jag bestämde mig för att köra lite hårdare och se om jag kunde utmana 40 snitt. En fart jag aldrig kört hem den vägen dryga 6 mil i. Omvägen över Sigtuna gör ett omvänt U se bilden här

Så det skulle innebära ganska kraftig mot och sida mot första knappa två milen sen fin medvind hem. Trots mycket cykel i veckan med + 20 mil bara torsdag fredag och hårt Smacklopp i tisdags så kände jag att både benen huvudet och min nya härliga Mighty Madone var med på noterna. Trummade på i låg ställning i motvinden höll pulsen runt 80% och kunde nöjd över att den värsta vinden nu var slut svänga höger mot Eriksund och Sigtuna. Nu blir det åka av hem tänkte jag. 37 snitt i tuff motvind dit pekade på chans till rekordtid. 

Fick härligt driv sen hela vägen till Sigtuna och plöjde på därifrån nära maxfart ända upp till backen vid Arlandastad. Wow vilken grym fartkänsla. KOM på både Eriksund- Sigtuna och Sigtuna - Arlanda 26 min nonstop i härligt flow.

flow.

Stannade efter en maxning i backen upp som också gav KOM och tog en banan och en gel.


Sen fortsatt full fart hela vägen hem. Några 2 platser på Strava och sen en hård laddning på finalen som jag cyklat hundratalsgånger från Gudbyrondellen upp mot Hagby en sträcka på 3.9 km lite uppför med 0.2% snitt. Hade ca 5.20 som rekord med tempocykel och idag gick det på 5.03 med 46.3 i fart och nytt KOM där med (låg två tider runt 80 kmh före som jag flaggade.


Slår nöjd och skönt trött av Garmin innan grusvägen Frestabacke och vägbygget runt Väsjöbacken och rullar sakta hemåt. Endorfinhög med 41.6 kmh snitt över 56 km. En fart jag aldrig varit i närheten med på linjehoj så pass långt. Dessutom med pulssnitt på måttliga 142 (82% max). Hade nog inte haft så mycket mer att ge iofs idag men wow vilken härlig känsla! Man kan ju tycka att det är jäkligt fånigt att jaga livet ur sig för en ny högsta fart personligt rekord eller KOM. Jag har full förståelse för "get a life" approachen och inser förstås att cykling bara är en liten pusselbit i det vi kallar livet. Men nu handlar ju den här bloggen primärt om träning och cykling och då blir det naturligt lite nördigt. Just sayin..


Kanske får tipsa Kajsa annars om att starta en matblogg eller öppna restaurang. Om jag understundom lyckas få upp lite fart på cykeln. Så lyckas Kajsa (med allt) plus all fantastisk mat idag en magisk torsk med tomatrisotto och basilikasås. Its a good life!

Edit








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar