söndag 1 april 2018

Ängeln på axeln sitter kvar och CRT logiska vinnare av Flandern Runt

Dom är egentligen slut Mina 9 liv men igår fick jag ett till (som tur var). Jag var nära att köra ihjäl mig UPPFÖR klättringen på den fina vägen Coll de Sa Batalla på första dagens prolog på årets Mallorca cykling, bara några kilometer från min olycksplats lite längre upp i bergen från 2016 då jag senast var här. Vad hände? Det är ju inte så vanligt med cykelolyckor i uppförsbackar. Vi var tre som cyklade en sen eftermiddagsprolog och kom inte ut förr än strax efter kl 4 då det mesta strulat under dagen med försenade flyg, försenat bagage samt trilskande cyklar som inte ville monteras ihop för Björn o Niclas. Till slut var jag och Björn Drakenward och Niclas Näslund i alla fall på väg för en runda på 7-8 mil bort mot Selva Caimari sedan Sa Batella upp till macken för att vika höger efter klättringen och köra fina Femenia ner mot Pollenca och Alcudia. Det blåste absurt mycket med styv kuling i byarna och mina 50 mm Bontrager Aelous på ny Madonen fick kämpa bra stundtals för att hålla linjen. På plussidan sol och ganska behaglig cykeltemp runt 15 grader. Kände mig klen efter flygningen, det verkade inte Niclas "Slaktarn" Näslund göra, något han sällan (läs aldrig) gör för övrigt.. Han körde hårt i förningarna stundtals och vi närmade oss Sa Batalla. Jag bestämde mig för att inte gå stenhårt i backen då det kändes som en dålig ide att köra slut på sig efter flyget och en lång resdag. Vi började ändå i stabilt tempo både Björn och Niclas var pigga. Jag fick en flashback från 2013 i backen när jag var med i Vuelta Mallorca ett motionslopp på 10 mil föregångare till Mallorca 312 som även samlat några proffs och fd proffs som Erik Zabel. Loppet vanns av Rudiger Selig stark pro i Bora Hansgrohe nu. Jag kom 14:e bara 5 min efter Rudi och cyklade de 10 milen med 2400 höjdmeter med 34.2 fart och före xprolegenden Zabel och Toni Tauler med silver i OS 2008 i Madison. Då körde vi samma stigning ända upp över Puig Mayor och sedan även Soller då jag tvingades släppa de allra första. På vägen uppför Sa Batella åkte en ledarbil först med högtalare och hade upprop i ledarklungan på de namnkunniga när vi hade någon kilometer kvar och var ett 20 tal kvar. Ett härligt minne Vuelta Mallorca 2013.

Det är en vacker och dramatisk miljö. En brant ravin ner till höger om oss och fin asfaltsväg. I en av de första skarpa trånga serptentinerna får vi möte med en buss Niclas slår av sedan stannar han helt in mot högerkanten och den lilla låga mur på kanske en halvmeter som skiljer oss från ravinen. Jag hinner inte stoppa fullt utan rullar fram på vänster sida om Niklas med mitt framhjul som där trasslar in sig i hans bakhjul eller pedal. Det smäller om en eker och jag hinner tänka HELVETE nu går hjulet innan jag tappar balansen ut mot höger och vad tror ni är där? En ravin och ett stup på 10 meter, "skyddat" av en halv meter hög mur. Jag ramlar ut med huvudet och lite av överkroppen över kanten kanten ser döden i vitögat och lyckas precis hitta balansen och snabbat tillbaka igen i ett slags chockliknande tillstånd. Kollar cykeln, mirakulöst verkar alla ekrar hela. Pustar ut så kör vi igen. Helt absurt hur fort det kan gå. Från ingenstans bara uppstår en nära döden situation. Otroligt hur de kan ha en halvmeterhög mur innan ett 10-30 meters stup rakt ut precis efter en tvär kurva. Jag hade svårt att njuta fullt ut av cyklingen en bra stund efter det här och tackade återigen min ängel på axeln som jag skrev om igår. Thank you my lord!

På vägen hem sen efter utförslöpan nedför Femenia på väg mot Pollenca får vi sån grym fart i den starka medvinden att det går över 50 mest hela tiden. Vad som blev kvällens garv och ännu mer dagens nu efter att Niki Terpstra mycket snyggt solosegrade i Flandern Runt var ett Stravasegment på 4.2 km som v körde med 51.4 snitt i den starka vinden utan att förta oss alltför mycket. Det roliga var när vi laddade upp Strava filen och ser att vi ligger 2,3 o 4 genom tiderna av 16 861 och på 5 plats ligger just Niki Terpstra. Vi är alltså lite bättre än Niki och hade således med Strava logik tagit hela pallen idag i Flandern Runt. Jag har bara en fråga? Varför är det så lätt:-)? Vi hade iofs en kille före på listan men det ser man tydligt att han åkt bil eller motorcykel med nära 100 kmh på platten

Tränar du på bra nu Niki är du snart ifatt och grattis till Flandern segern!


Idag har vi haft toppenväder, så här såg det ut från mitt rum i morse. 

Ett lätt distanspass i sakta mak på schemat dryga 10 mil övervägande i zon 1 blev det i vår stora grupp. Vi lyckades tyvärr undvika fina vägar (underlagsmässigt) mestadels men fin miljö som tusan och efter ett par timmar i lite väl sakta tempo var det skönt att höja farten lite i några uppförslut och sista milen in mot lunch i Pollenca på torget så stack jag och Näslund iväg i ett bra partempo. Riktig kul cykling, följt av trevlig lunch i solen på Pollenca torg. Här med nämnda Slaktare Näslund

Sen lite after bike med Flandern Runt och en stund i solstolen. Bra dag och tänka sig ingen nära döden upplevelse idag alls. Fortsätt så!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar