torsdag 7 september 2017

Smacktempo Fysingen Runt & kraftfull doping

Bra mör i benen nu. Ville ha en lite tuffare körare på ett par timmar inför Velothons 16 mil på söndag i tuffaste elitkonkurrens. Så jag cyklade 8 hårda mil i morse runt 80% puls men kändes mycket värre och bra jobbigt då benen var ordentligt påverkade av en total maxning igår kväll på säsongen sista Smacktempo 19 km runt Fysingen igår kväll. Nu är det välbehövlig helvila ett par dagar till start tidig söndag morgon. Klart osäker nu efter en lång period av mycket bra form om den är på vikande eller inte? Dagens pass pekar på det, flera kmh lägre fart än tidgare, idag 36,3 kmh och ca 40 w lägre effekt, men jag hoppas att det bara är ett par dagars vila som behövs för att åter känna styrka i benen. Det verkar som jag fortsatt har mycket svårt att prestera dagen efter ett tempolopp på max. Varit så några gånger tidigare och ännu tydligare idag, kanske inte så konstigt? Då det nu bara var 12 timmar emellan passen. Men en riktigt bra genomkörare blev det och med en typ av pass jag brukar svara bra på och inte har cyklat på några veckor.

Gårdagens lopp då? Jo helt ok men ingen riktig fullträff, hade hoppats på lite högre fart. Jag har också cyklat banan ca 20 sekunder snabbare både 2015 och 2016 även om det kan vara svårt att jämföra tider olika år så hade jag förhoppningen om att slå pers igår igår men det gick inte. Ganska bra förutsättningar och inte så mycket vind däremot ganska kallt. Det kan ev vara så att banan inte igår var lika "snabb" som tidigare då avståndet till kanonerna i toppen inte var extremlångt. Jag tycker ändå jag fick ut det jag hade med en någorlunda hygglig disposition och snittade hela 160 i puls 93% av maxpuls som snitt under de 25.48 det tog så snacka om allout.


Placeringsmässigt mitt kanske allra sämsta tempolopp under åren i Smackserien med en 7 plats men det var ett riktigt starkt startfält igår och till 4 platsen skiljde bara 4 sekunder. Tättrion är meriterade herrar Alexander Gingsjö, svensk mästare i både tempo 2014 och linje 2015 var snabbast med tiden 24.31. Årets svenske mästare på kortbane SM Hannes Bergström Frisk 2:a med 25.06 och 3:an Jacob Wikh vinnare av årets landsvägscup i Stockholm och grandslam 5 sm guld på bana 2016 cyklade in på 25.30. Så med tanke på deras tider och meriter kan jag inte en gammal silverpil vara alltför missnöjd även om jag hade hoppats på lite snabbare tid.
Resultat Smack Fysingen runt

På vägen ut dit igår kväll så talade jag med en bekant som öppet och detaljerat berättade om sin dopinganvändning inom styrketräning senaste halvåret. Otroliga, nästan svårbegripligt stora effekter han berättade om. Jag visste förstås att det kan ge kraftigt förbättrade resultat och det finns förstås en anledning att >30 000 (enligt uppgift i media) säkert bra många fler än så dopar sig på svenska gym. Det han berättade om igår skapat "enbart" med testosteron manligt könshormon gjorde mig helt förbluffad och med det i minne fick jag ännu svårare att helt kunna tro på cyklisterna i Vueltan igår med förstagångsvinnaren och okände Schweizaren Denifel som dansade uppför det superbranta berget med upp till 28% maxlutning som om det var en Stockholmsbacke och Nibali som först utan att vara en riktigt stark tempocyklist kommer 2:a på tempoetappen dagen innan för att sen köra ifrån Froome med nästan en minut igår. Likaså Contador de senaste dagarna har stått för anmärkningsvärda insatser. These guys are good! To good to be true?

I nästa inlägg ska jag berätta mer om de resultat och effekter han upplevt av tillföra testosteron i 5 månader sedan sluta och nu börjat igen. Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar