fredag 1 september 2017

RR Hakunge bergstempo - 81.7 kmh Johnny Cash & en röd raggarbil

 
Bara några minuter efter starten och den första klättringen från Österåkers Kyrka kör jag förbi infarten till fängelset, den klassiska Österåkeranstalten. Jag är redan nära maxpuls efter en stenhård öppning, men kommer ändå att tänka på att därinne på fängelset kom Johnny Cash som en tidens allra största artister för att spela live för fångarna i oktober 1972. Inspelningen som lär vara en av Cash minst kända finns på skiva som jag fick i present en gång. Fantastisk historia och en smått osannolik händelse. Lyssna på den legendariska fängelsesågen San Quentin för kvällen omdöpt till Österåker. "Österåker you been living hell to me". Magiskt!

Ja något living hell to me blev som tur var inte Österåker och Hakunge bergstempo igår. Även om det var nära precis efter infarten till anstalten när en av traktens begåvningsreserver och förare av en röd raggarbil ligger bakom mig bra länge och tutar oavbrutet. Jag tror först det är ett utryckningsfordon och håller så långt jag kan ut till höger men han bara fortsätter att tuta innan han till slut kör om. Ja vad säger man? Han skulle tagit in till höger mot anstalten istället..

Tvärtom living hell igår faktiskt, förstås fysiskt på gränsen till det någon gång mot slutet men känslan var topp igår och huvudet fullt med positiva tankar. Tryckte på stenhårt ner för den gruvligt branta Hakungebacken och toppade livshögsta solo med 81 kmh utför. Vågade inte titta på mätaren men wow vilken adrenalinkick. Fortsatte med bra tryck till vändning vid lilla byn strax innan Gamla Norrtäljevägen och såg snittet snabbt gå ner från 42 till 41,3 efter en kraftig inbromsning, vändning och motlut uppför igen. Det är 3 rejäla backar och 150 höjdmeter under det korta loppet. Tuffast på hemvägen som går mer uppför med Stockholms tuffaste backe Hakunge, en vägg på 10% i 300 meter som följs av en seg platå med lite motlut på en knapp km sedan en snabb utför ner till målet vid Österåker Kyrka igen.

När jag gick in i backen tappade jag lite kraft och tryckte nog på lite för hårt. Körde branten snabbast av alla men tappade relativt de andra på segmotan på platån, se bilden från Strava nedan med skillnad på mig Torbjörn Jansson och Adam Stenman.


Efter platån kunde jag ändå få upp farten bra i sista nedförsbacken hem, cyklade om några till mot slutet och kunde nöjd och väldigt trött gå i mål på 18.29 med 40.2 i snittfart. Är verkligen helnöjd med det. Ett av mina allra bästa lopp effektmässigt på en stentuff bana. Var krasslig i helgen och körde något oklokt ett stenhårt 13 mils partempo med totalkollaps i kroppen i söndags efter det. Men lätt pendlingscykling tre dagar och ett par behandlingar hos Thomas min kiropraktor gjorde stor skillnad. Han tryckte igång min höftböjare igår em igen. Den trilskas ofta med att släppa kontakt. Blir verkligen en stor skillnad i kraftkänsla när jag känner att den är "på".

57 cyklister till start i finaste sensommarkväll. ÄNTLIGEN varmt och skönt och bara svaga vindar. Första gången det tävlades på den här bansträckningen som verkligen var en kanonbana, extremt utslagsgivande och tuff, men kändes ändå säker trots de höga farterna utför. Torbjörn Jansson UNI CK urstark i backar och tempo, lätt väger in 10 kg mindre än mig på 64 kg och kom 7:a på Haute Route nyligen gör enligt egen utsago sitt kanske bästa lopp prestations och effektmässigt i karriären och vinner 8 sekunder före mig. Triatleten Adam Stenman som var med och körde starkt 13 mil i söndags gjorde ett nytt bra lopp och är trea 22 sekunder efter mig. Kan inte vara annat än supernöjd med kvällen och loppet.

Resultat Smack Hakunge bergstempo
http://www.smack.se/2017/08/27/omgang-19-hakunge-bergstempo-12-km-kors-den-308-kl-1830/

Happy camper efter loppet. Tänk vad en tempodräkt och tempohjälm kan göra:-)

Garmindata hög puls 92.5% av max som snitt och hög kadens 99. På både tempo och linjecykel har min kadens gått upp väldigt mycket sista året på kortare maxlopp.

Suveränt avslut med alla tjejerna i sena kvällen det hade börjat regna men det blev bara ännu mysigare med 28 resp 39 grader i pool och bubbelpool. Underbart!
Jag köpte ett par simglasögon igår och ska försöka lära mig crawla. En utmaning som heter duga för en medelåldersman som aldrig kunnat eller ens försökt och med ett vattenläge som en plog. Men hur var det nu igen? Allt går och går det inte så går det ändå:-) 

2 kommentarer:

  1. Hmm, misstänker att jag kommer se dig på någon triatlontävling i framtiden...
    Grattis till placeringen btw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Reine nja det lär nog dröja men till H 60 kanske det kan bli aktuellt om jag lär mig att simma och springa😉👍

      Radera