måndag 8 maj 2017

VR STHLM Sub 7 träning pass 2 - Ett kosläpp och några riktigt snabba mil

Som en drog. Som det här fantastiska vinet Kajsa och jag firade 20 årig bröllopdag med till 9 rätter italienska delikatesser på Mancini i onsdags.

Magisk Brunello Di Montalcino Mozart Wine


Som den bästa musikupplevelsen. Som när Bruce Springsteen och Tom Morello gör Goast of Tom Joad ihop. Som att få en kram av mina döttrar & fru. Ja jag är vansinnigt svag för vin kvinnor & sång, men när cykling är som på slutet igår ligger det högt med på den "essentiella" listan över livets bästa. 

Efter första 3/4 av det 10 mil långa passet igår där vi hade både mot och sidvind samt lite svårare vägar att bekämpa efter Lindholmen mot Kårsta. Då sinkades vi än mer av 100 tals bilar och kanske tusentals personer som vallfärdade till en gård i Kårsta för att bevittna årets Kosläpp. 

När vi i lugn och sakta mak kryssade oss igenom bilkaravanen funderade kanske båda grupperna. Vilka konstiga människor det finns?

Vi, åka i bil sitta i kö för att titta på kor som släpps? De i bilkaravanen, cykla runt i löjliga trikåkläder i grupp och vara i vägen? Olikheter. Der är väl tur att de finns. Tänk om alla skulle åkt till Kårsta igår för att titta på Kosläpp eller om alla skulle tränat i stora VR subgrupper på vägarna där igår? Tänk vad trångt det hade blivit i Kårsta då.

Vi kom sedan ut på större väg till Rimbo men i den idag betydligt mindre gruppen på 11 var vinden tuff mot oss och vi fick slita lite för att hålla 37 snitt. 

Efter Rimbo bra väg 77 mot Uppsalahållet. Farten gick upp, vinden kom nu från högersidan, mycket kantvind gjorde det tuffare i högre fart. Vi tog ett snabbt stopp vid en busshållsplats och övervägde att dela upp oss och testa två vingar kantvindskörning, men efter lite kort dividerande körde vi på som tidigare i kedja. Det lär ju sannolikt bli svårt att få till   en 5-6 olika kantvindsgrupper och vingar under ett extra utsatt kantvindsparti på VR ändå. 

Helt klart är det dock att det är de långa sidvindspartierna som tar hårdast på en snabbcyklande kedja. Trots allt gick det ganska ok bort sista biten till Långhundrarondellen där belöningen väntade. Vänstersväng söderut in på Almungevägen och 26 km medvind "hem" till Vikskolan Upplands Väsby.

Snacka om belöning och njutning hem. Det är något alldeles speciellt med det härliga + 50 ljudet som kapten Erik Vrang sa. Man får en sådan otroligt fin rörelseenergi framåt i en bra tight grupp i medvind. Nu var det inte några extremvindar men kanske 6-7 m/s och en perfekt setup för ta oss hem så fort som möjligt. Långa stunder över 50 och ett snitt de sista 26 km på 47 kmh ..


utan att vi gick på rött kändes det verkligen helt magiskt. Cykling när den är som allra roligast, frihjula, gömma sig bakom som jag gör här i 50 fart. Erik filmade lite varifrån jag klippte bilderna. Här är filmen: Video STHLM Sub 7 träning


Sen fram några sekunder och trycka på innan nytt skydd i kedjan. Kände mig hur stark som helst och ville bara cykla fortare och fortare. Sista biten hem gick fort, och med en monsterspurt blev det två nya KOM


Vi kommer in i den s.k alléspurten strax innan motorcrossbanan med bara 1 km kvar till Vik skolan. Det går lite utför för att sen gå uppför i en liten sista knäppa och sen utför igen innan man är framme vid Vik skolan. Klassisk mark för alla norrortscyklister och även slutet på Roslagsvår och höstlopp. En sträcka jag har cyklat 100 tals gånger. Men aldrig i närheten av den farten som igår. 

Farten skruvas upp ytterligare i allén jag kommer upp i spets och känner att lusten att "unleash hell" tilltar (som Lasse Lagerbäck sa: i den där roligt töntiga reklamfilmen när han travesterade Gladiator-) Då kommer Mats Pilen Pihlström om höjer farten och säger "jag gör ett uppdrag" Tack för kaffet tänker jag och går snabbt in på Pilens hjul. Det blir en liten lucka till de övriga. Pilen trycker på sitt sista och när jag känner att trycket avtar lite strax innan svackan och uppförsbacken går jag om och maxar sista 300 meterna uppför backen och över krönet. Får bra tryck och tar gamla KOM med fyra sekunder och hela gårdagens grupp i nivå med tidigare KOM.

Härlig känsla att avsluta ett bra pass med ett maxuttag och riktig pulshöjare. Formen känns väldigt bra nu. Jag rakade benen för första gången för säsongen i fredags och körde korta ben igår. Kanske var det därför? Kände mig genast lite cyklistigare och snabbare. Eller det kanske ha lite att göra med 170 cyklade mil senaste 4 veckorna? Practice makes good ni vet.. Grym känsla är det hur som helst att känna fin form på en cykel och livet i övrigt.

Känner mig både redo och sugen på att köra tävling snart. Snart gått två månader sedan nyckelbensoperationen och ny benväv har nog skapats i de tomma skruvhålen nu så det inte går av med lättaste tryck. I helgen har det varit tävlingar i Västerås och linjeloppen har just körts. Fick precis reda på att Pilen vann H 50. Grymt kul och stort grattis Mats! Vår spurtträning igår som värmde upp dig:-) Hade varit kul att vara med men idag var det eldning och bryggfix på landet Smidö som gällde.

I veckan är det Arlanda Test Track. En bana jag gillar och åkt fort på. Men kallt risigt väder i prognosen lockar inte så mycket. Nästa lördag är det Skandisloppet i Uppsala men då har Kajsa lovat bort oss som funktionärer via volleybollklubben på Tough Viking loppet. Så tävling får vänta ett tag till. 

Spännande tider nu också med vårt Cellexir projekt. Vi har nu med stor glädje och stolthet skickat ut de första leveranserna av orders. Jag hoppas att många av er läsare är nyfikna att testa Cellexir. Det är INTE bara ännu ett av tusen kosttillskott kan jag försäkra er.  Den typen av kosttillskott som ofta med rätta är så omdebatterade just nu. Jag har tagit de här näringsämnen nu i över två år separat (det var för att förenkla hela affärsiden kom) och det finns mycket klarlagd forskning bakom. Dr Marcus Gitterle experten inom området som skrivit en hel bok om åldrande och vad vi kan göra åt det. Han driver traumaklink på Top 50 rankat sjukhus i USA och utbildar US Army i tissue healing. Marcus har likaså tagit dessa tillskott i flera år. Vi lever som vi lär och vi tror på det vi gör. De har hjälpt mig prestera och må bättre samt inte minst komma snabbt tillbaka från flera svåra skador. Så bra att jag nu + 50 presterar på all time high nivå.

Som ett introduktionserbjudande skickar vi fritt med Dr Gitterles mycket intressanta bok Growing Young till de 20 första bloggläsare som gör en beställning av Cellexir. Anmäl ditt köp till mig via fb mess eller som kommentar här på bloggen fixar jag att du får med boken i brevlådan. På www.cellexir.se finns all information.

Kör hårt!





4 kommentarer:

  1. Beställde 25e April så hoppas få paket i veckan då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul tror och hoppas du har paket i början av veckan. Lycka till!

      Radera
  2. Hej Jonas
    Kul att följa din blogg och jag har lärt mig mkt därigenom.

    Jag beställde igår!!

    Förresten för några månader skrev du om Verlab och att du precis som jag har lågt blodvärde. Senast hade jag 126 mot normalt 140 och under ett år har det pendlat mellan 120 och 130. Du skrev något om ytterligare ett viktigt blodvärde förutom Hb. Vad var det och har du forskat vidare?
    Hälsningar
    Jonas Westfelt
    jonas.westfelt@insnordic.com
    0705-159 320

    Är gudfar till Marcus Streijffert som du körde SUB 7 med!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jonas vad glad jag blir av att höra det. Hoppas du kommer känna god effekt av Cellexir. När jag gjorde blodtest så har jag för mig att ett värde av Erc erotrocyter mäter relationen röda blodkroppar och förmåga att transportera syre i blodet. Kul att du är gudfar till Marcus och ännu roligare att han verkar så starkt tillbaka efter tuffa 2014,15. Hälsa!

      Radera