torsdag 6 april 2017

Riviera Sprint - KOM of KOMS

På helgens 50 manna träningsläger med SCK i Båstad blev det som brukligt mycket sköna garv och surr. Ett av de frekventare tjaten blev förstås om den "mytomspunna" slutsprinten till Riviera Hotel. "Det enda segmentet på Strava som betyder något". Riviera Sprint en 300 meter lång ganska bred raksträcka först platt sen lite uppför för att sluta nedför sista 50 meter mot havet och hotellet. En sträcka som är i stort sett omöjlig att inte höja farten i för en grupp med hemlängtan till lunch eller till en väntande ölkran och after bike.

Uppsnacket var redan igång innan vi kommit ned till Båstad. Många i gänget var där på läger förra året och skapade segmentet. Mattias hade rekordet på 25 sekunder och hade nu enligt uppgift tagit med en tempodräkt (med lång ärm) för ett nytt attackförsök. Var det något jag hade lovat mig var det att INTE spurta bland andra med ett nyopererat svagt nyckelben. Första passet 7 mil gick ganska hårt med lite kalvar på grönbete känsla. Jag kände mig ganska pigg men ville inte spurta mot slutet och höll mitt löfte till mig själv. 2 passet på fredagen gick också på rätt hårt och nu var vi en mindre grupp om 5-6 pers som närmade sig Riviera och en efterlängtad after bike. Jag skulle inte spurta nu heller, men min karaktär är för dålig och hornen växte i kurvan. Kör NU sa jag till starka Erik i front, farten höjdes lite men inget riktigt igångdrag. KÖR NU skrek jag igen och stackarna längst fram vågade inte annat och drog igång. Jag gick med för att gå ut från suget med dryga 100 kvar och gå om och lite smånöjd pusta ut nere vid hotellet. Laddade sedan upp Garmin / Strava och fick se ett delat KOM på 25 sekunder. Kul start på resan men jag förstod att slaget om Riviera Sprint precis hade börjat. Det var många kvar som skulle attackera det förmiddag och eftermiddag i dagarna tre.

På middagen kan ni räkna med att det smordes planer för nästa dag. Vindriktningar kollades och spurttåg planerades. Nej nu jä... ska det slås KOM på Riviera Sprint till både höger och vänster. Mattias abdikerad rekordhållare hotade att köra med tempodräkten (med lång ärm..) och elitlaget (som körde egna träningspass på dagarna) hade fått nys om segmentet och smidde planer på att attackera. Gualberto elitlagets manager som sätter stor tilltro till sina starka killar sa: De kommer krossa och köra det på 15 sekunder med högsta fart in och ett spurttåg. Garven haglade. Brögger sa: All respekt för killarnas snabbhet men 15 sekunder mot nuvarande KOM 25 s tror du inte det är lite väl? Nej nej sa Gualberto jag lovar. Är inte säker på att Gualberto tänkte igenom matematiken helt i utfästelsen.. kollade nu och fick fram 72 kmh i snitt för att cykla 300 meter på 15 sekunder. Tough call.. även för Gualbertos starka killar.

På lördag förmiddag närmade vi oss Riviera efter en väldigt fin 7 milare. Vi höll bättre fart in i kurvan och kom från det snabbare hållet med högersväng in i kurvan. Tempot blev snabbt i det närmaste fullt blås. Måns drog igång tidigt. Han är urstark och fick en lucka, jag hade fullt sjå att komma in på hjul men lyckades med 150 meter kvar. Låg och samlade kraft där i 50 meter för att sen attackera förbi sista biten ner mot hotellet och kom fint förbi. Skönt där satt den! Nu gick det klart fortare än igår tänkte jag nöjt och kunde knappt bärga mig att ladda upp min Garmin (ja jag vet visst är det fånigt:-) men som Stenmark sa "det är ingen idé att förklara för en som int förstår". Strava segmentet visade nu 27 sekunder och 2 sekunder långsammare än dagen innan. A men hallå? Vad hände nu? Det är inte möjligt, såg också på analyze segment att snitthastigheten var 55,4 kmh nu mot 53 dagen innan vilket kändes rimligt men tiden var ändå 2 sekunder långsammare. Måns hade 26 sekunder och 1 sekund snabbare trots att han var före in i segmentet och någon cykellängd efter i mål. Tydligt är att Strava satelliterna får lite svårt att ge korrekta mätningar på så korta segment. Min nesa blev total när Daniel kom in bakom mig med 24 sekunder och nytt KOM. Han sa att de tog in kontinuerligt mot slutet och började längre bak. Ja ja sa jag jag trodde det gällde att komma först?:-) Nej nej det är Strava segmentet som gäller sa alla och hånskrattade. Senare kom också Jimmie in på 24 sekunder och hade kört hela spurten helt solo på sin fina och för det här ändamålet passande cykel av spurtkungens Cippolinis märke. Elitkillarnas attack slutade en bit från 15 sekunder. Snabbaste tid Vincent 25 sek. Tobias var tydligen först men fick 1 sek sämre tid. Mycket konspirationsteorier i luften om att Stravas satteliter var övertagna av ryssarna och all data var "fake news from total losers & scumbags". Jag begärde in en Strava kommission och utredning och bad Brögger beställa hit ett Swat team från Strava för att ställa saker och ting i ordning inför söndagen. Men inget Swat team kom konstigt nog.. A men hallå Strava! Jag är ju Premium medlem? Tar ni inte det här på allvar. Vart är världen på väg?

Sista dagen blev vi två grupper en mindre grupp om 5 med mig körde ett hårt kort lagtempo på 4 mil på platten med 39 fart. Vi var rätt mosiga nu hela gänget och jag hade inte tänkt spurta sista gången heller. Det sägs ju att man ska låta bli sista åket. Men Daniel (typ stor som Kittel fast lite mer muskler) cyklade ganska fort sittandes i front halva spurten för att sen ställa sig upp och maxa sista 150. Jag gick efter och ut på sidan i ett försök att komma om sista biten jag kom upp jämsides och där stannade vi sida vid sida spuratandes sista 50 utan att någon kunde avgöra. Kul slut på Riviera spurten men inga topptider 27 på mig och 26 på Daniel trots att vi var lika. Vi körde alldeles för sakta i starten. Men ännu roligare blev det i andra större gruppen som var ute på en lite längre runda. Mattias hade gjort slag i saken, trotsat kylan och hade sin fruktade tempodräkt (med lång ärm) på sig och hade dragit upp farten rejält Cippolini Jimmie (med större lår än originalet) låg på hjul och spurtade om på slutet och laddade upp sin Strava nere vid hotellet. Han trodde knappt sina ögon och visade mig 23 och nytt KOM. Han bad mig vara tyst om det och ville suga lite på karamellen innan han outade sitt livs seger:-) till stort jubel bland alla. Stort grattis "LejonKOMkungen" Jimmie Cippolini Håkansson. Finns inget mer att bevisa nu kan du sluta cykla när du vill lycklig.

Riviera Sprint sista dagen med nuvarande ranking



Lionking Cippolini original


Som Lejonkungen kanske jag inte helt kände mig ikväll på hemcyklingen från stan, men i alla fall en bit på väg. Skarvade på Skålhamra i bra tempo utan att gå stenhårt. Oerhört skönt att vara kvitt magsjukan efter ett par jobbiga dagar.



2 kommentarer:

  1. Aldrig trodde jag att jag skulle så intresserad ägna en bra stund åt fredagsförmiddagen till att läsa om några andras kamp om ett segment jag har den blekaste aning om. Men det gjorde jag! väl fångat skrivet eller vad man ska säga. Tänk ändå va de här segmenten gör med oss cyklsiter, nä men jag ska inte prova, benen är trötta och jag rullar bara sakta i dag..joråsatt..och så hänger man på styret efteråt och bara längtar hem för att se om man pustat sin tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena! Ja precis så är det, bara en gång till..:-)

      Radera