måndag 17 april 2017

20 backintervaller i Fresta med nya Sram Red Etap

TACK! Peter Hugod Dinvelo / Trisport vad skulle jag göra utan dig? Inte bara är du en bikefitter utav guds nåde nu fixade du även en uppgradering på min älskade Merckx EMX 7 vars Sram Red växlar varit ett riktigt måndags ex sedan inköp för några år sedan. Efter att växlarna oförklarligt och ganska ofta lagt av att fungera. Ett flertal dugliga mekaniker har försökt att felsöka och alla vajrar / reglage är utbytta trots det så la bakväxeln av att fungera igen på Båstadlägret förra helgen. Peter fixade nu en snabb uppgradering till den trådlösa elektroniska Etap gruppen. Var hemma hos Peter och hämtade upp cykeln idag och fick en demonstration. Såg oerhört imponerande och smidigt enkelt ut så att tom jag med 10 tummar mitt i händerna eller hur man nu säger kanske kan klara av att hantera det. Växlar som en dröm, snabbt, exakt, distinkt. Ner på bakväxeln med högerreglaget, upp med vänster och vill man växla fram trycker man in båda. Enkelt logiskt och smidigt, suverän känsla i reglagen och bra batterilösning som man enkelt klickar bort för att ladda, ca 60 timmar batteritid ska det visst vara.

Bakväxel med avklickbart svart batteri längst till vänster
Dito framväxel

Var ju tvungen att ge mig ut i nollgradiga vårvärmen med snö i luften för att testa. Är lite småmätt på att cykla i kall nordan och minusgrader nu annars efter en tuff cykling till landet på 67 km i fredags och samma tur hem igår på CX. KALLT! Men idag var motivationen större än kylan var avskräckande. Siktade in mig på ett backintervallpass i Frestabackarna. Har ett favoritpass jag brukar köra någon eller några gångr varje säsong som består av 10 varv upp och ned i de två Frestabackarna, en brant och en småseg upp till rondellen där det var kraftigt mot idag så den var värre än den branta. Varvet mäter 3,2 km så det blir 3,2 mil med 444 höjdmeter som jag försökte stå på så gott det går utan att gå helt in i väggen. Tyckte det gick bra givet förutsättningarna med skitväder, kallt och stark vind. Det började snöa rätt bra sista 3 varven men med bra tryck var allt utom händerna varma. På sommaren i betydligt snabbara väder och bästa form har jag kört med 38,5 snitt idag gick det med 35,4 snitt med jämn belastning hela vägen. Ibikedata nedan.

Upp ned upp ned upp ned..

Relive På dagens runda som en tennismatch fram o tillbaka..
https://www.relive.cc/view/946234757 

Snabb återhämtning efter tyder på att formen är klart på stigande. Känns bra inför Spanien och Estepona på torsdag, ja ännu bättre känns det ju att fly det här gudsförgätna iskalla landet en vecka. Vad hände med Global Warming, kom tillbaka!

Slutligen allra bäst känns det att vi bara om ett par dagar lanserar www.cellexir.se  Gå in och registrera dig så får du ett fint erbjudande inom ett par dagar på mail. Det ska bli oerhört spännande att se vad ni tycker, jag är som ett barn på julaftonsmorgon. Stay tuned!


3 kommentarer:

  1. Tjena Jonas! Jag har också sram red och är sugen på att uppgradera. Gissar att du fick spons men vet du vad dinvelo tar för att uppgradera (mtrl + arbete)?

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas. Har uppgraderat min EMX7 till sram etap :) vad använde du för att täcka för hållen för växelhöljena? MVH Anders

    SvaraRadera
  3. Hallå! Kul med EMX 7 & Sram Etap:-) är inte säker men tror Peter Hugod som gjorde bytet la dit lite silikon. Med vänlig hälsning, Jonas

    SvaraRadera