måndag 20 mars 2017

Snabbdistans med liten VR Sub 7 grupp

Igår var det dags för racerpremiär hemma och vilken fin premiär i solen det blev. En mindre grupp om 5 från vår VR sub 7 grupp gav sig iväg från Vik skolan i Upplands Väsby kl 10. Jag hade cyklat 135 k dagen innan och tränat ganska mycket de senaste 5 dagarna så trodde att det fanns risk för en jobbig upplevelse och en trött kropp då jag förstod att det säkert skulle gå relativt fort hela tiden.

Desto roligare då att benen och hela kroppen sken ikapp med solen redan från start. En diametralt stor skillnad från distanspasset dagen innan som gjordes med rätt seg känsla. Det här med form och dagar man har "benen" är verkligen outgrundligt och jag har inte lycktas klura ut den säkra formulan och vilka förberedelser man ska iakta. Den här gången var 4.5 timmes cykling dagen innan och det längsta passet på ett år tydligen rätt medicin. Vi cyklade som så ofta förr norrut upp till Almunge sedan Knutby Edsbro höger till Rimbo och sen Gamla Norrtäljevägen tillbaka till Vallentuna och Upplands Väsby. Jämnt högt tempo i vårt lilla led och vi hade 37.5 snitt i lite sidvind de 4 första milen upp till Almunge. Det var som om något bara lossnat i benen och kroppen, blodflödet syresättningen till musklerna för starka ben som kunde ta långa förningar i högt tempo med återhämtning på nolltid.

Stefan Nilevi behövde åka hemåt så han vände efter 3 mil och kvar hade jag sällskap av Robin Niller, Mats Pilen Pihlström och Stefan Kuhl. Starka rutinerade cyklister. Vi körde på och ökade takten bort mot Knutby och Edsbro med lite gynnsammare vind hade vi över 40 snitt i flera mil. Helt suverän känsla i kroppen, den bästa jag haft på mycket länge för cykel. Svårslaget att kunna gå på hårt utan att gå på rött i långa 3-5 minutersförningar med blixtsnabb återhämtning.

Starka gubbar i solen

Tittar man på pulskurvan är det ca 15 intervaller och långa förningar under rundan med puls i zon 4 och någon gång i zon 5. På rulle kom jag snabbt in i zon 2 och kunde njuta av vindskyddet från de andra starka killarna. Totalt 128 snitt och ca 74% av maxpuls vittnar om en stark dag i sadeln.

När vi svängde höger och söderut från Edsbro mot Rimbo så hade vi solen rakt i ansiktet. Fick en närmast sakral upplevelse under en lång förning på de närmast absurt långa raksträckorna där. Raksträckor som kan vara helt vidriga och aldrig tyckas ta slut men som igår togs i en bubbla av cykellycka med en chefskropp som vägrade bli trött.

Vi tog en energipaus och Pilen sa att han började bli lite krispig, det och lite motvind hem sista 3 milen tog ner tempot lite men när vi var tillbaka efter en farthöjning till mot slutet hade vi cyklat 13 mil med 37.4 kmh snitt. Grymt kört gubbar! Det här kan gå fort med ytterligare 25 starka i teamet runt Vättern.

rundan på Relive.com

Nöjda pojkar efter ett kanonpass. Stefan Kuhl CRT går upp i H 55 i år. Tur för mig och andra H 50 juniorer..

Nu idag ska jag åka in till Danderyds Sjukhus igen och göra något jag börjar få rutin på, nämligen operera mig igen. Förhoppningsvis sista gången på länge. Ska ta bort nyckelbensplattan med skruvar från Malliskraschen förra våren. Ser fram mot det. Efter det är jag helt fri från metall och titaninlägg i kroppen och hoppas att lite axelvärk som finns kvar och den lätt bedövade känslan försvinner.   Blir perfekt med några vilodagar och lite skön narkossömn idag efter 40 mil på 5 dagar. Igår när vi talade lite träning efter passet undrade Stefan Kuhl hur vi gör med periodisering. Jag sa att jag brukar vila lite på sjukhus och när jag är skadad, däremellan brukar jag träna. Har funkat ganska bra, men hoppas jag kan byta strategi nu framöver..