tisdag 24 februari 2015

Guldkropp dagen till ära

Idag hade jag en känsla i kroppen som jag gissar Charlotte Kalla delade i sitt makalösa guldlopp. Pigga lätta och starka ben. Hjärta, lungor och resten av kroppen i fin fin form. Cyklade på förmiddagen vanliga vägarna ut mot Fresta, Sälna bort mot Kämpavallen. Tog sen ett varv runt Markimvarvet och hem igen, solen sken och det var lätt hela vägen, inte minst ut i stark medvind hade 33.3 snitt efter halva sträckan. Körde runt min MAF puls som är 137 vilket också blev snittet på rundan. MAF står för maximum aerobic function och syftar till att hitta den puls och ansträngning där du tränar din aerobiska förmåga bäst utan stress av anaeroba inslag. Ett läge som om du har en bra aerob förmåga där du till största delen är fettdriven och kan hålla på LÄNGE utan att krafterna tryter. Mer om modellen här Phil Maffetone 180 formula kan verkligen rekommendera hans bok The big book of Endurance and Racing training håller just nu och läser om den och den är verkligen fullproppad med bra information och kunskap kring både träning, kost och allmänt välbefinnande.

På hemvägen med tung motvind hade jag räknat med en lång och seg tillställning men det gick bra mycket snabbare än väntat. Trots mycket kuperat bort mot Frösunda och tillbaka mot Kämpavallen och starten för Markimvarvet så klockade jag 5 orna runt 30 kmh i tuff motvind vilket gav ett vårskrik YES! Där ute ensam på vägen. En av de härligaste känslor man kan få av träning. Den när man är on top of the game, stark utan att gå för hårt med snabb återhämtning efter varje uppförsbacke. Just love it!

Fortsatte av bara farten hem i den ännu tuffare motvinden på Sälna vägen, hem över Fresta tillbaka till Sollentuna Vattentorn med 31.2 kmh snitt över 81 km 830 höjdmeter och 137 pulssnitt, med  CX, skärmar och dubbdäck. Klart snabbaste jag cyklat vintercykel en längre sträcka solo. Fan rätt schysst alltså! Som grabbarna i Cafe Bärs hade sagt. Strava

Snabba dubbdäck idag

Sen åkte Sara Vera och jag och spelade bowling. Började bra för oss alla, sen kom i ärlighetens namn en del "others" också men kul var det. Strike out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar