söndag 27 juli 2014

RR Markim träningsrace - Gammal var äldst

Det är någonting med Markimbanans 31,5 km som tydligen passar mig. Idag kördes 2 varv träningsrace med kort paus mellan. En stor del av regionens toppcyklister hade trotsat den tryckande åskvärmen och vi var en 25-30 st till start kl 10 i morse. Förstod att det skulle gå fort när bl.a Södertäljes elitkillar med Alexander Gingsjö regerande svensk tempomästare, Patrik Moren och Nils Penton dök upp. Även flera av Uppsalas starkaste Staffan Arvidsson och Kalle Zander på plats tillsammans med större delen av Valhalls bästa cyklister.
Kalle Zander har "regelgenomgång" innan start

Kul, och många var förstås sugna på att cykla bort lite semestermat och dryck så det satte av i en väldig fart mer eller mindre direkt. Som det alltid blir på de här träningsracen så blir det ideliga ryck och stötningar och det är lätt att dras med och stöta av sig sig själv om man inte passar sig. Det gjorde jag nästan, var uppe på maxpuls redan första halvan av varv 1. Benen var på hugget idag och taktiken att byta ut den där jä... rödbetsjuicen (gått dåligt alla gånger jag testat det) mot rödvin verkade funka bra även för andningen. Med kanske en mil kvar kom det iväg 2 Södertälje och 2 Valhallkillar som fick en rätt bra lucka. Jag hade hållit mig långt framme, kört hårt och missade när de kom iväg. Efter lite avvaktande och väntan på att några andra starka skulle brygga, vilket inte hände kom jag iväg själv och hamnade i ett ingenmansland med några hundra meter fram till utrytningen. Kändes först dödsdömt men fick ett bra tryck som blev ännu bättre när jag märkte att jag tog in på dom, so maybe there is a chance? Marco från Valhall punkterade i utbrytningen så nu var dom tre och jag hade bara 100 meter kvar, det måste gå, men var samtidigt dödstrött efter några stenhårda minuter. Lyckades mer än nöjd och mer än trött brygga det sista och kunde ansluta. Nu var det bara ca 4 km kvar och jag förstod att det här kan nog hålla. För klungan var fortfarande några hundra meter bakom. Den andre Valhallkillen släppte i utbrytningen och nu var det jag Patrik Morén och Nils Penton som i ett hyggligt lagtempo tog oss till slutbacken och spurten in. Tänkte lägga mig sist i slutbacken med chans att spurta om dom de sista 300 meterna. Morén först och rycker i backen, Penton går inte med och min taktik föll. Morén fick för lång lucka för att jag mentalt skulle orka med en sista kraftansamling. Efter en lite udda uppgörelse om andraplatsen där först Penton ville jag skulle försöka brygga ifatt Morén jag sa att jag orkar inte. Han spurtade då, jag spurtade ännu mer, avgjorde och slog av men då kom han tillbaka så jag fick slå fullt på igen sista 30 för att precis hålla undan. Helt slut efter varv 1 och lika nöjd, framförallt med den långa bryggningen. Hög fart på varvet med 44 i snittfart Strava Markim varv 1. 152 i snitt puls 169 max. Ibike visade fin fina 334 w och hela 402 npw på 43 minuter. Högsta NPW jag haft tror jag över så pass lång tid. Hade 3 st 2 minutersperioder kring 500 w med högsta 517 w.

Data Ibike varv 1

Inför varv 2 var det många som hade svårt att ladda om, inklusive mig själv som nästan ville stanna och vända efter 5 k, bra trött i värmen efter första varvet. Som tur var gick första milen långsamt men sen blev det fart igen, hög fart. Men nu i ett jämnare tempo, trots det så sladdade jag långt bak i klungan och släppte lite luckor här och där. Fick som tur var i mig lite gel och sportdryck och kom igång igen. Låg långt fram sista milen men hade inga ambitioner att försöka komma loss. Det hade inte så många andra heller och en klungspurt låg i korten. Såg till att vara topp 3-7 i sista kurvorna och hade taktiken att inte försöka gå i spets innan sista 50 meter om det fanns chans kvar. Växlade någon rulle varefter de kom bakom i bra fart och kände mig stark. Med 100 meter kvar känner jag att jag kan ta det bara jag kommer fram på vänster inner, låg tvåa och hade mer att ge men var instängd. Som tur var fick jag plats och kunde helnöjd smita förbi till seger. Grymt kul att vinna cykelspurter. 
Bild vid "målstolpen" foto Marco Jeres

Det här var andra gången i rad på Markim träningsrace med exakt samma utfall. 2:a i första racet och 1:a i 2:a. Idag var gammal äldst.

Ibike data varv 2, lite långsammare varv med betydligt mindre totalkraft 291/348. Peak 20 sek 943 w 1189 w peak sista 5 sek.


2 kommentarer: