onsdag 16 april 2014

RR Östgötaloppet - Blowin in the wind

"The answer my friend is blowin in the wind" ja herregud det var den värsta vind jag cyklat i. Vid tre olika tillfällen blåste cyklister bokstavligen ner i diket och ut på åkrar strax framför mig av den absurda kantvinden som vi hade stundtals. Fick hålla cykeln i typ 30 graders lutning bara för att balansera vinden. Utslagsgivande om man ska uttrycka sig milt.

Efter några inledningsmil i promenadtakt började tempot skruvas upp och i det första långa kantvindspartiet. Fick kämpa 100 % där både för att hålla mig på vägen samt att inte tappa lucka framåt. En väldig massa cyklister i den 95 man stora elitklungan fick säga tack o hej redan där.
Efter det ett snabbt parti i medvind som gick löjligt fort 55-60 långa stunder. Det tog ju inte direkt ner pulsen efter den hemska kantvindskörningen. Kämpade med att få ner 1/3 energibar 10 minuter, kunde inte svälja den, fick i fel strupe och fick inte luft och lätt panik. Kände där som Örebroarna brukar säga "det går aldrig".  Men på något konstigt sätt fick jag ner det till slut, men aktade mig noga för att försöka äta nåt mer under tävlingen. Vilken pärs.

När vi kom in på varvbanan 10 x 6 km kändes det långt långt och det hade fortsatt att spricka upp. Gissar att allt fler kände som mig och var rätt krokiga. Några kom iväg från från en lite större grupp och jag slet det jag hade för att brygga ifatt och det lyckades som tur va. Sen kom jag in i andra andning och det kändes bättre och bättre. Vi blev grupp om 7 st med allt större lucka bakåt. Visste inte hur många som var framför men trodde det kunde vara kanske ett tiotal, var för långt bak när
toppkillarna med Ahlstrand Gingsjö och Olsson mfl kom loss och såg det inte (inte för att det hade hjälpt mig mot dom:-). Men såg nu i alla fall chansen till en fin placering. Jag kanske kunde varit lite mer taktisk de sista 3 varven och legat mer på rulle istället för att gå med och dra mycket men  det kändes riktigt bra då. Men boten kom när killarna ökade tempot sista halvan av sista varvet. Det är en 90 graders sväng ca 1500 meter från mål som jag hade svåra problem i hela dagen. Lite smågrus som gjorde mig allt för försiktig, tappade konstant 15 meter där som blev rätt jobbiga att cykla ifatt. Även om det var medvind så gick det alltid i typ 55 efter igångdraget. Gav upp mot de 5 framför och rullade in på 18 plats. Resultat Östgötaloppet Elit
Prispallen Ahlstrand Gingsjö Olsson Darvell C Stevensson Brengdahl 1-6 hyggliga cyklister:-)

Trött och sönderblåst. Hade inte riktigt supertrycket idag, men ändå supernöjd med resultatet och att jag orkade kämpa och slita hela vägen. Idel ädel cykeladel i topp och i tid 5 min efter på loppets 115 km. Jag var äldst i fältet och är sannolikt den som cyklat klart kortast tid. Bara tanken på att jag började cykla 2010 som 43 åring och nu tävlar med bra resultat mot svenska eliten känns ju egentligen helt absurd. Men det är samtidigt det "omöjliga" i den här utmaningen som ger energin och skapar drivet att leta efter min maxpotential.

Men först lite recovery..







2 kommentarer:

  1. Galet bra! Imponerad och kände både vinden och mjölksyran mellan raderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan! Vi kanske ses snart på nån Contiträning eller så?

      Radera