måndag 9 september 2013

RR Anundsloppet Swecup linje

Det blev mycket cykling i solen gångna helgen. Efter lördagens lyckade tempolopp åkte jag och Thomas W i klubben till Västerås igår för att mäta krafterna mot eliten på Anundsloppet 152 km linje som också var sista deltävlingen av 6 i Swecup. Så starkt startfält med ett 60 tal av landets bästa cyklister. Banan var uppdelad på ett långt varv runt 14 km som kördes 10 ggr sen ett kort varv för 3 sista varven. Naturligtvis sattes det av direkt i en jäkla fart och trögstartad som jag är fick jag bita i rejält första 10 minuter bara för att hålla platsen långt bak i klungan. Men kom in i det rätt bra efter en kvart och kunde komma ner på behagligare puls. Första 4 milen gick i 47 snitt på den pannkaksplatta banan, så snabbt värre, det var faktiskt lite mer vind än vad jag räknat med och varvet kördes i en trekant med en supersnabb medvindsida, sen lite kantvind efter kurvan vid igångdraget och slutligen en långsida med kant / motvind som också kändes en hel del de snabba varven.

Det stöttes mycket från början och 10 talet kom loss men fick ingen stor lucka. När det gick ihop igen blev det det riktig racing ett tag med ideliga stötar och ryck. Var med långt fram några gånger men kände att försöka stöta ifrån en klunga i 45-50 fart är en division upp. Kändes i.o.f.s riktigt bra i ben, men hade taktiken att spara kraft i klungan så länge som möjligt, och om det går ihop vara stark på slutet. Det var lite konstigt igår, allt var på pappret perfekt, bästa tänkbara väder, cykla med svenska eliten och dessutom med rätt bra självförtroende och bra form. Men det var som om jag mentalt igår inte räckte till. Hade ingen riktig geist att tömma mig. Fick också vansinnigt ont under båda fötterna, hade nog spänt skorna för hårt. Så de sista 5 milen kollade jag ofta på mätaren och längtade till mål, och ännu mer hem till fru och barn, en god middag och ett glas vin.

Det blev också avslaget sista 5 milen efter 45 snitt första 10 milen i värmen. Det plus att gruppen på 14 som kommit iväg såg ut att hålla tog ner kampviljan att köra hårt i klungan. Sista två långvarven var det rena söndagsåkningen, vilket jag i det läget tyckte var rätt skönt. När vi kom till kortvarvet blev vi dessutom stoppade då utbtytarna snart var på väg för varvning. De släppte på oss igen på banan efter en minut eller så. Det blev en märklig avslutning. Vi rullade rätt sakta i två varv för att inte köra ikapp en av utbrytarna som tröttnat och åkte ensam. Strax innan spurtrakan uppför höjdes tempot och jag tänkte i alla fall försöka vara med och slåss om de poäng som fanns kvar. De 22 första får poäng i Swecup. När spurten drogs upp låg jag perfekt på 2-3 hjul längst ut till vänster. Problemet var att de framför inte fullföljde och tappade fart så jag fick gå själv de sista 150 meterna på vänster sida. Då kom det förstås ett mindre tåg på höger med Sveriges bäste spurtare och totalvinnaren i Swecup Christian Bertilsson som också tog spurten. Kunde inte svara på det och kom in som 8 i klungspurten. Det räckte ändå glädjande till den sista poängplatsen 22 plats För en liten poäng i Swecup. Jag har bara kört två av de 6 loppen i Swecup men i alla fall nu fått poäng i båda, kom 21 i säsongspremiären på Östgötaloppet och utöver det säsongen bästa placering i Elitklass med en 9 plats på Falkenloppet. Plumpen är Scandinavian Race Uppsala där jag blev helt förnedrad och avställd redan efter ett varv. Resultat Anundsloppet   Slutställning Swecup

Lite kluven av gårdagens intryck. Ska man vara med på den här nivån och konkurrera på riktigt krävs en extrem satsning och det är säkert då fortfarande en bra bit till säg topp 20 åkstyrkemässigt i det här gänget. Ska fundera lite på hur jag ska tävla nästa år i vilken klass och hur ofta.

Datan från Ibike och Garmin bekräftade att jag inte gick all in igår, snittpuls 141 är väl lågt och jag borde kunnat kört lite hårdare längre stunder även om en massa ryck, och igångdrag sakta maler ner orken. Snittwatt 232 NP power 301 watt med en timme runt 330 och 30 min på 360 NP när det gick som hårdast. Garmin data


Spurten sista 390 meter 29 sekunder 879 watt max 1216 fart 49,8 max 51 lutning 3,8% max 6%.


Ja nu är det färdigtävlat på den här nivån denna säsong. Tänkte köra Roslagshösten nästa söndag som avslutning, men det lär väl bli i lite beskedligare fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar