fredag 30 augusti 2013

RR Smack Vik tempo

I onsdags var det ny träningstävling i Smackserien. 22 km tempo från Vikskolan Upplands Väsby via Almungevägen till Kimsta och tillbaka igen. En förmodad snabb bana som kördes i fint väder och inte så mycket vind. Jag körde för första gången med ett dischjul som jag fått låna av Jonas G i klubben, stort tack för det Jonas. Var ju förstås lite spänd på hur det skulle kännas och om det blev någon extra skjuts på cykeln. Värmde upp och cyklade bort mot vändningen i låg puls ock kände direkt, wow vad det går undan. Vände tillbaka och förväntade mig mycket tuffare vind som det nästan alltid känns när det går lätt åt ena hållet. Men hem tillbaka igen kändes det fortfarande lätt med en segeleffekt i hjulet. Ökade farten lite till hem och efter 2 mil uppvärmning hade jag snittat 40 kmh med puls 134. Kändes nästan "för bra" och jag förstod att idag kommer det gå fort. Kanske kan komma upp mot 44 fart?

The race is on conquer or suffer (kanonlåt och passande titel för kvällens lopp). Kom igång bra och bort mot vändningen var jag ett tag uppe 45.7 i snittfart innan jag tappade lite när jag insåg att jag inte kan hålla hem med samma tryck. Vände och förväntade mig en tuffare hemresa, men kände ganska snart att, fan jag tappar ju inte, kan ju nästan öka lite till, en grym känsla och jag kämpade euforiskt vidare in mot målgång. Tappade lite kraft på slutet relativt, men det var lättåkt sista kilometern så snabb avslutning ändå och kom in på 29.18 över de 22.2 km med 45.2 snittfart. Resultat Smack Vik tempo Särklassigt snabbaste jag cyklat själv på in och utbana och galet nöjd med det. Det räckte till 4 plats i tuff konkurrens. Tre starka elitkillar före i resulatlistan. Staffan Arvidsson Uppsala snabbast på 28.15, quite impressive. Nu måste ju självklart ett Dischjul införskaffas till nästa säsong, tillsammans med ett mer aero framhjul också än det 58 mm jag har nu. Borde kunna göra några sekunder ytterligare. And they say money can´t buy you love?

3 kommentarer:

  1. Imponerande! Vad har du för utväxling på tempocykeln? Läge för att slänga in en beställning på 54 eller 55 klinga när du beställer de nya hjulen?

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag kör 53/39 i utväxling. Fick precis ett nytt vevparti från SLK med nya klingor då mitt förra gick sönder. Funderade lite på om jag skulle skaffa 54 klinga, men det är rätt sällan jag saknar ännu tyngre än 53/11 och jag siktar lite generellt på att öka kadensen något så det blir nog bra så här. Om några år när jag blivit lite starkare kan jag sikta på tyngre artelleri..

    SvaraRadera
  3. Det ser coolare ut med större klingor så det är klart du ska skaffa det :). Jag kör med Ridea 55/40, lätt ovala, känns bra och det är nog inte bara placebo :). Länk: http://govest-cycling.com/shop/klingor-tillbehor/ridea-ovala-klingor/

    SvaraRadera